Дослідно-експериментальна робота в освітньому просторі Сумської області здійснюється в установленому порядку відповідно до наказів Міністерства освіти і науки молоді та спорту України: від 07.11.00 № 522 «Про затвердження Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності»; від 20.02.02 №114 «Про затвердження Положення про експериментальний загальноосвітній навчальний заклад»; від 23.11.09 № 1054 «Про внесення змін до Положення про експериментальний загальноосвітній навчальний заклад».
В області діють:
- 5 експериментальних загальноосвітніх закладів Всеукраїнського рівня, які здійснюють дослідно-експериментальну роботу за напрямом «Художньо-естетична освіта і виховання учнів загальноосвітніх закладів у процесі впровадження інтегрованих курсів» та «Науково-педагогічний проект «Росток»;
- 26 базових навчальних закладів, що виконують роботу в рамках Всеукраїнських експериментів «Науково-педагогічний проект «Росток», «1учень - 1 комп’ютер», «Інформаційна система управління освіти», 90 навчальних закладів включені до обласної мережі шкіл сприяння здоров’я, створеної в рамках всеукраїнського експерименту «Модель закладу "Школи сприяння здоров’ю».
- 8 експериментальних навчальних закладів, які реалізують 5 експериментів регіонального(обласного) рівня: «Розвиток дитячої обдарованості через художньо-театральну діяльність», «Педагогічне забезпечення самореалізації пізнавально-творчих якостей учнів в евристичному навчанні гуманітарних дисциплін», «Теоретико-методологічні засади формування естетичного середовища учнів основної та старшої школи», «Підвищення психологічної культури учасників навчально-виховного процесу», «Фундаменталізація змісту освіти в учнів старшої школи в умовах профільного навчання»,
- 3 локальні(шкільні) експерименти, що реалізуються у 2 навчальніих закладах.
Експерименти Всеукраїнського рівня:
1. «Художньо-естетична освіта та виховання в загальноосвітніх навчальних закладах у процесі впровадження інтегрованих курсів» 5 експериментальних навчальних закладів: (Сумський район - 2 заклади, м. Суми, Охтирка, Лебедин - по 1 закладу). Створено цілісну модель художньо-естетичної освіти та виховання в загальноосвітніх навчальних закладах: учні, що вивчали інтегрований курс «Мистецтво», мають сформоване художнє мислення та світогляд, застосовують між предметні естетичні та предметні мистецькі компетентності (за даними зрізів знань, проведених в експериментальних класах, 87% учнів мають високий та достатній рівень). Як показник результативності даного експерименту є той факт, що завдання для оцінювання навчальних досягнень учнів 1-х та 5-х класів з "Мистецтва" та для 10-х класів з "Художньої культури", календарно-тематичне планування змісту уроків художньої культури України (10 клас), плани – конспекти уроків розроблені вчителями-експериментаторами.
2. Науково-педагогічний проект «Росток» (1996-2004, 2005-2014 р.) 1 експериментальний (м. Суми), та 7 базових (м. Суми -3, м. Шостка - 2, м. Охтирка - 1, м. Конотоп - 1) загальноосвітніх навчальних закладів. Пізнавальна та соціальна мотивація паралелі 1-х класів у 2009/10 навчальному році становила 85%, у 2010/11 н.р. - 76%. В порівнянні з минулим навчальним роком збільшилась кількість учнів, які займаються в регіональному відділі МАН. За результатами 2009-2010 навчального року з 60 конкурсів виховного спрямування – 38 призових місць. Активізувалася робота вчителів школи щодо організації участі учнів школи в інтерактивних конкурсах.
3. "Науково-методичні основи використання ІКТ у навчально-виховному процесі в середовищі "1 учень - 1 комп’ютер" на базі шкільних нетбуків" (в даному експерименті задіяно 3 загальноосвітніх навчальні заклади області), зазначена модель позитивно вплинула на підвищення мотивації учнів до навчання, на ставлення керівників навчальних закладів, вчителів та батьків до педагогічних інновацій та ІКТ в освіті. Процес реалізації експерименту «1 учень – 1 комп’ютер» найкраще здійснюється в загальноосвітніх навчальних закладах м. Суми та м. Конотоп.
4. Всеукраїнський проект «Національна мережа Шкіл сприяння здоров'ю» (2006-2015 рр.) ». До проекту долучилися понад 90 навчальних закладів, що увійшли в обласну мережу шкіл сприяння здоров’я.
5. «Інформаційна система управління освіти» (2010 – 2014 р.р.). Для взаємодії органів місцевого самоврядування, відділів освіти та навчальних закладів Сумська область стала пілотною у реалізації Всеукраїнського експерименту. Як приклад подібної взаємодії може бути Тростянецький районний відділ освіти, який, отримавши перемогу у Всеукраїнському конкурсі інвестиційних проектів (2010р.), відкрив інформаційно-методичний центр (2011), як осередок інформатизації освіти в районі, та в 2012 р. включився у Всеукраїнський експеримент по запровадженню інформаційної системи управління освітою (курс «Освіта»). Так, до системи підключено 19 навчальних закладів району, що складає 3,5% від загальної кількості ЗНЗ області (в середньому по Україні – 2,8 %).
Експерименти регіонального рівня:
У реалізації 5-ти регіональних експериментів задіяно 8 експериментальних навчальних заклади (м. Суми – 4, Л..-Долинський район – 1, Лебединський район -1, Путивльський район -2 ) та 6 – базових (Лебединський р-н – 1, Путивльський р-н – 4, м. Суми -1).
1. «Теоретико-методологічні
засади формування естетичного середовища учнів основної та старшої школи» (2010-2016 рр.) в 7 загальноосвітніх навчальних закладах (м. Суми –
2. «Педагогічне забезпечення самореалізації пізнавально-творчих якостей учнів в евристичному навчанні гуманітарних дисциплін» (2011-2017 рр.) (м. Суми - 1). Розроблено модель педагогічного забезпечення творчої самореалізації учнів та технологія евристичного навчання, що створює умови для підготовки конкурентоспроможного випускника.
3. «Підвищення психологічної культури учасників навчально-виховного процесу» (2002-2012 рр.) (м. Суми -1). Результатом стали зростання загальнолюдської культури особистості та допомога учням у вирішенні психологічних проблем: учні перестали боятись психологів, кількість їх звернень за психологічною допомогою зросла.
4. «Здорові діти – могутня держава» (2006-2015 рр.) (Лебединський р-н - 1) Взаємодія всіх учасників педагогічного процесу та громадськості по зміцненню здоров’я учнів.
5. «Фундаменталізація змісту освіти в учнів старшої школи в умовах профільного навчання» (2012-2015 рр. ) (Путивльський р-н - 5 навчальних закладів) Показав підвищення ефективності навчально-виховного процесу в навчальних закладах в умовах профільного навчання, про що свідчить 100% охоплення учнів старшої школи профільним навчанням та розширення напрямків профілізації.
Експерименти локального рівня:
1. «Формування позитивного ставлення дошкільника до зміцнення власного здоров'я шляхом залучення їх до занять зимовими видами спорту» (2011-2017 рр.) Лебединський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) „Калинка”.
2. «Розвиток дитячої обдарованості через художньо-театральну діяльність» (2005-2013 рр.) Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) «Калинка».
3. «Моя вулиця: історія та перспективи» (2005-2013) Лебединська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №3
Станом на січень 2013 року всі експерименти в Сумській області продовжують свою дослідно-експериментальну роботу.