Четвер, 02.05.2024, 22:37
Вітаю Вас Гість | RSS

Науково-методичний відділ Сумського ОІППО

Меню сайту
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 31
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Морально-духовне виховання

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИКЛАДАННЯ ПРЕДМЕТІВ ДУХОВНО-МОРАЛЬНОГО СПРЯМУВАННЯ

Як і минулих років, у 2012 – 2013 н.р. триватиме вивчення курсів духовно-морального спрямування за програмами, рекомендованими міністерством: «Християнська етика в українській культурі» (1–4 класи) (Ігумен Лонгин (Чернуха), Бєлкіна Е. В.), «Біблійна історія та християнська етика» (1–11 класи) (архиєпископ Филип, Євнух М. Б., І. Ковровський та ін.), «Основи християнської етики» (5–8  класи) (Жуковський В. М. та ін.), "Етика: духовні засади" (для  учнів 5 -  11 класів) (авторський колектив учителів Українського колежу ім. В.О. Сухомлинського під керівництвом В.М. Хайруліної), "Етика" (5-6 класи).               

Курси духовно-морального спрямування є дисциплінами передусім світоглядного, культурного та освітньо-виховного спрямування, які вибудовуються як фундамент буттєвих цінностей сучасної людини. Вони не є вченням віри, не передбачають вивчення релігійних обрядів, і не повинні ставити за мету залучення до певної конфесії. Вивчення цих предметів передбачає виховання в учнів поваги до свободи совісті, релігійних та світоглядних переконань інших людей; здатності до співжиття в полікультурному та поліконфесійному українському суспільстві.

Нагадуємо, що у своїй роботі вчителі, які викладають курси духовно-морального спрямування, повинні керуватися наступними нормативно-правовими документами:

– Конституцією України (28.06.1996 року);

– Законом України "Про свободу совісті та релігійні організації" (23.04.1991 року);

Указом Президента України "Про невідкладні заходи щодо остаточного подолання негативних наслідків тоталітарної політики колишнього Союзу РСР стосовно релігії та відновлення порушених прав церков і релігійних організацій"(21.03.2002 року);

– Дорученням  Президента України за № 1-1\ 657 від 8 липня 2005 року, яке стало підґрунтям до наказу Міністерства освіти і науки України № 437 від 26.08.2005р. "Про вивчення у навчальних закладах факультативних курсів з етики віри та релігієзнавства";

– Рішенням Колегії Міністерства освіти і науки України № 8/1-2 від 29.06.2006 року "Про концептуальні засади вивчення в загальноосвітніх навчальних закладах предметів духовно-морального спрямування";

          Викладання предметів духовно-морального спрямування в загальноосвітніх навчальних закладах можливе лише за умови письмової згоди батьків та за наявності підготовленого вчителя.     При цьому слід інформувати батьківську громадськість про особливості вивчення цих предметів, давати їм можливість відвідувати уроки й позакласні заходи.

         Зміст курсів духовно-морального спрямування не може нести катехізацію, неприпустимим є також нав’язування учителем дітям власних поглядів у ставленні до тих чи інших церков, примусу дітей до молитви під час уроків, відвідування церковних служб тощо.

Курси духовно-морального спрямування можуть викладатися в 1–11 класах за рахунок варіативної частини; як курс за вибором; на факультативних заняттях; в 5 – 6 класах ще і як предмет за рахунок годин, передбачених для вивчення предмета «Етика». В останньому випадку знання дітей обов’язково перевіряються та  оцінюються. В інших випадках –  оцінювання за бажанням учителя. Але, як показує досвід, оцінки стимулюють роботу учнів на уроці.

          Відповідно до Рішення Колегії Міністерства освіти і науки України № 8/1-2 від 29.06.2006 року "Про концептуальні засади вивчення в загальноосвітніх навчальних закладах предметів духовно-морального спрямування" для проведення факультативних занять із зазначених предметів необхідно 8 дітей з міської місцевості, 4 – із сільської. Оцінки учням на факультативних заняттях не ставляться.

У роботі з дітьми доцільно використовувати індивідуальні, мікрогрупові, групові (колективні) і масові форми роботи. Ефективними є індивідуальні форми роботи, оскільки вони дозволяють педагогу краще розкрити індивідуальність, сутнісні сили, здібності і нахили учня, спрямовувати його моральний і духовний розвиток. А сам учень має можливість отримати кваліфіковану консультацію, конфіденційну пораду педагога з морально-етичних проблем.

Робота у мікрогрупах є найбільш ефективною у практичній частині занять, при виконанні творчої і пошукової роботи активізує процеси самоосвіти і самовиховання учнів. Робота у мікрогрупах привчає дітей до роботи в команді, сприяє формуванню товариськості і дружби в учнівському колективі.

У процесі викладання курсів вчителю доцільно використовувати такі методи проведення занять: розвивального переконання; пояснення; роз'яснення; бесіди; метод прикладу; обговорення прикладів морально-етичного змісту як зі Святого Письма, так і української світової історії, літератури, життєвих прикладів;  розв'язання задач та ситуацій морально-духовного спрямування; написання творчих робіт; екскурсій до храмів, музеїв; використання аудіо- та відео-матеріалів; використання репродукцій, картин на біблійну тематику; етичний тренінг, застосування рольових ігор, інсценування, ігор-драматизації; навчально-розвивальні ігри (кросворди, ребуси, головоломки, загадки, акровірші).

Провідним методом у вивченні курсів є метод розвивального переконання. Це метод впливу на свідомість, що сприяє формуванню відповідних поглядів, світогляду школярів, залученню їх до загальнолюдських, християнських цінностей на противагу бездуховності та аморальності. Метод переконання передбачає обгрунтування певної морально-етичної категорії, відстоювання морально-духовної позиції особистості, оцінки вчинків та дій інших людей, своїх власних. Переконання – вміння довести дитині істинність християнських цінностей, необхідність формування тих чи інших духовних якостей, розвиток потреб у пізнанні і самопізнанні. Ефективність його використання залежить від аргументованості, впевненості, емоційності і доброзичливості педагога.  Метод переконання найдоцільніше використовувати в духовних бесідах, бесідах-роздумах, сократівських бесідах з учнями.

Бесіди морально-етичного спрямування мають будуватись у вигляді діалогу з дітьми і передбачають поетапне знайомство дітей з морально-духовними, як ментальними, так і загальнолюдськими характеристиками людини. Цикли бесід можна присвятити обговоренню таких важливих морально-етичних проблем, як: цінності людини; цінності життя; сенс людського життя; значення віри, надії, любові в житті людини; шлях до самовдосконалення; життєва програма людини; дитяче дозвілля; конфлікти, шляхи їх подолання тощо.

Особливості викладання курсів духовно-морального спрямування передбачають відповідні вимоги до професійної підготовки вчителя та його поведінки. Згідно із Законом України «Про загальну середню освіту», викладати предмети морально-етичного спрямування можуть учителі загальноосвітніх навчальних закладів, які пройшли відповідну курсову підготовку на базі інститутів післядипломної педагогічної освіти та мають моральний авторитет серед учнів, їхніх батьків, колег, орієнтуються у змістових особливостях і методиці викладання предмету, не чинитимуть у будь-якій формі тиску на своїх вихованців на релігійному ґрунті. Для належного підвищення кваліфікації вчителів етики та інших курсів духовно-морального спрямування, обміну досвідом, підвищення якості викладання можуть бути створені районні (міські) методичні об’єднання вчителів, творчі групи, методичні кабінети тощо.

Календарне планування навчального матеріалу вчителі можуть робити безпосередньо в навчальних програмах. Можна користуватися також окремими брошурами, зробленими на основі навчальних програм. На основі календарних планів учителі розробляють поурочні плани, структуру і форму яких визначають самі. Поурочними планами для вчителів можуть слугувати також методичні посібники, що мають гриф Міністерства освіти і науки України. Під час розроблення календарних планів учитель може на власний розсуд використовувати резервні години – планувати проведення контрольних робіт, лабораторних, практичних, семінарів, засідань «круглих столів», здійснення акцій милосердя, пізнавальних екскурсій, зустрічей, поїздок, поглиблення, узагальнення і розширення знань з основ християнської етики, тощо.

Учнівські зошити учителі перевіряють один раз на семестр, виставляючи або не виставляючи  (на власний розсуд) бал за ведення зошита в журнал. Виставляючи тематичні оцінки, вчитель може враховувати чи не враховувати оцінку за ведення зошита.

Для викладання «Християнської етики в українській культурі» у 1-4 класах творчим колективом Київського міського педагогічного університету ім. Б.Д. Грінченка розроблено відповідні навчально-методичні матеріали. Це – програма «Християнська етика в українській культурі» для учнів 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів (2007 р.), методичний посібник для вчителів 1, 2, 3, 4 кл. (2009 р.), підручник та робочий зошит для 1 класу - «Дорога Добра», підручник та робочий зошит для 2 класу - «Дорога Милосердя», підручник та робочий зошит для 3 класу - «Дорога Доброчинності», підручник та робочий зошит для 4 класу – «Дорога Мудрості» (2009 р.); методичні рекомендації для вчителів 2 класу - А. Мовчун «Міжпредметні зв’язки курсу «Християнська етика в українській культурі» (2007 р.); сценарії святкових заходів до курсу «Християнська етика в українській культурі» (2007 р.), розроблені вчителями, які викладають даний курс, а також CD-диски з музичним супроводом для 1-4 класів (2009 р.).

Для викладання «Основ християнської етики» у 5-му та 6-му класі розроблено відповідний навчально-методичний комплект, який  включає підручник, хрестоматію для читання та робочий зошит (видавництво "Літера ЛТД" 2008 рік").

У підручнику з основ християнської етики для учня (автори Жуковський В.М., Ніколін М.М., Саннікова Т.В., Лахман Н.М., Филипчук С.В., Гаврисюк О.Я.) міститься методично організований матеріал, подано ключові вірші, словничок нових слів, біблійні історії, оповідання та вірші повчального характеру, завдання для перевірки отриманих знань та їх застосування на практиці для формування відповідної поведінки.

Хрестоматія з основ християнської етики для 5 класу (Жуковський В.М., Мазур І.Є.) включає матеріал для читання, укладений відповідно до тематики підручника.

Зошит для учня (Жуковський В.М., Кучма Л.Є., Гаврилюк О.Я.) призначений для закріплення навчального матеріалу, отриманого на уроці.

У шостому класі предмет "Основи християнської етики" викладається за підручником "Основи християнської етики. 6 клас" (автори Жуковський В.М., Ніколін М.М., Филипчук С.В.).

Для програми «Біблійна історія та християнська етика» розроблено таке навчально-методичне забезпечення: «Методичні рекомендації для вчителя» (конспекти уроків для 1, 2 класів), робочі зошити для учнів 1, 2 класів (автори: Ковровський І. Г., Мартиненко О. А.), підручники для 5, 6 класів (Дроздовський О.М., Шемшук Т.А., Любченко Л.С. та ін.). Окрім того, журнал видавничої групи «Основа» «Педагогічна майстерня» (№№ 8, 9, 11, 2011 р., № 2, 5, 2012 р.) друкує методичні розробки для 1, 5 класів, написані членами обласної спеціальної дослідницької групи ПОІППО імені М. В. Острогадського.

         При підготовці до уроків необхідно користуватися літературою, що має гриф МОНУ.




Пошук
Календар
«  Травень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Друзі сайту